Gammelt klenodium i stabilt sideleie

Dette er en veldig gammel gitar. Tipper tidlig 1900-tall. Den var sprukket både i lokk og bunn og båndene fullstendig nedslitt. Eieren ønsket bare å stabilisere den, ikke nødvendigvis få den tilbake i spillbar stand. Broen var løs, og flere av spantene inni hadde løsnet. Se bildene under: de sier mer enn 1000 ord.

Litt rengjøring og oljing til slutt, så ser den veldig fin ut. Limet jeg bruker er varmt hudlim. Det er det som originalt ble brukt på denne tiden. Jeg bruker tre spesialtvinger til liming av bru.

Her er broen klar til å limes på nytt. Legg merke til magnetene sobrukes til limtvinger ved innliming av forsterkning på lokket.

Gibson B-25 får ny bru

De små «singer/songwriter»-gitarene til Gibson har mye sjarm. Jeg har selv en B-25 fra 1964 som med ny bru, låter kanon. Opprinnelig ble mange av disse gitarene levert med plastbru (ja, plast!) så det sier seg selv at det er mer å hente ut lydmessig enn det Gibson gjorde. Den pålimte plata under brua var overdimensjonert og ofte laget i kryssfiner. Her må noko gjerast!

Levin Solist – archtopklassiker får nytt liv

Denne fine archtop-gitaren fra 50-tallet fortjener å bli brukt. Derfor behøvde den nytt gripebrett. I samme slengen forbedret jeg gitaren med justerbar truss rod og grafittforsterkning i halsen. Opprinnelig lå det kun en T-bjelke i aluminium i halsen som forsterkning. Greit nok, men ikke justebart. Det gamle gripebrettet hadde blitt fjernet, men var ødelagt og helt ubrukelig. De gamle båndmarkeringene var også ødelagte, så derfor var det enklest å lage alt nytt. Det ble en ganske omfattende jobb, siden halsen måtte tas av, ny halsforlengelse måtte limes på og alt tilpasses på nytt. Båndinlay og kantlister på gripebrettet måtte også gjøres. Jeg brukte litt tid på å søke opp bilder av tilsvarende gitarer slik at inlay skulle bli mest mulig korrekt til gitaren.

Liming av sprukket lokk

Av og til får gitarer juling når de fraktes selv om de ligger i kassa. Denne gitaren var på turne i en bandbuss. Da døra i bussen ble åpnet falt den flere meter rett i bakken. Lokket sprakk! Her må det limes med varmt hudlim (hide glue). To stemmeskreer brukes til å lage et verktøy til jobben. En tynn gitarstreng spennes opp, tres gjennom sprekken og gjennom en liten granbit (cleat) som limes over sprekken fra undersiden. På denne måten forsterkes det svake punktet. Når limet har tørket kan gitarstrengen dras ut, og hullet blir nesten usynlig. Det tettes med litt lim og lakk.

Retting av hals på gammel Levin

Denne gamle Levin gitaren hadde fått litt vel høy strengeaction. Ved nærmere ettersyn viste det seg at halsen bøyde seg noe for strengeprasset. Her var det bare å varme strykejernet og varme og press, for å rette opp igjen stasen. Det ble bra og det er absolutt verdt å ta vare på disse gamle fine instrumentene!

Ståltråden rundt stemmeskruene fungerer som tvinger. Man kan øke presset kontrollert.

Retting av hals på klassisk gitar

Jeg har en veldig bra klassisk gitar som er bygd i Valencia i Spania. De siste årene har jeg merket at halsen bøyer seg litt etter strengepresset. Dette har gjort den noe mer tungspilt. Vanligvis er dette en enkel operasjon hvis gitaren har truss rod. Mne når den ikke har det. Hva gjør man da? Jo, varme og kontrollert press er tingen:

Her er gitaren spent fast (ikke for hardt!!). Strykejernet er varmekilden.

Et par ståltrådbiter festet i beina på høvelbenken, gjør at man kan bruke stemmeskruene til å øke presset kontrollert. Det blir som å stramme strengene.

Oppskriften jeg brukte var ca: 10 minutter med varme, øke presset litt gradvis. La det kjølne helt. Varm opp et par ganger til med litt mer press hvis nødvendig. Jeg kontrollerte underveis med en rettholdt slik at jeg fikk en ørliten «backbow» på halsen.

Nå spiller gitaren veldig fint og er mye mer lettspilt enn før «inngrepet.»