Denne fine archtop-gitaren fra 50-tallet fortjener å bli brukt. Derfor behøvde den nytt gripebrett. I samme slengen forbedret jeg gitaren med justerbar truss rod og grafittforsterkning i halsen. Opprinnelig lå det kun en T-bjelke i aluminium i halsen som forsterkning. Greit nok, men ikke justebart. Det gamle gripebrettet hadde blitt fjernet, men var ødelagt og helt ubrukelig. De gamle båndmarkeringene var også ødelagte, så derfor var det enklest å lage alt nytt. Det ble en ganske omfattende jobb, siden halsen måtte tas av, ny halsforlengelse måtte limes på og alt tilpasses på nytt. Båndinlay og kantlister på gripebrettet måtte også gjøres. Jeg brukte litt tid på å søke opp bilder av tilsvarende gitarer slik at inlay skulle bli mest mulig korrekt til gitaren.

Slik så gripebrettet ut da jeg fikk det. Fiksert aluminiumstrussrod til høyre. 
Nytt gripebrett klart for radius og kantlister. 
Gripebrettet skal ha knatlister i hvit plast. Som originalen hadde. 
Truss rod og karbonfiber felt ned i hals 

Her tilpasses treverket som ligger over truss roden. 
Innliming av treverket over truss rod. 
Klar for gripebrett 
Så er det nye bånd 
Hjemmelaget båndradius-jigg 
Her installeres båndene 
Pga kantlister på gripegrettet må mothakene på båndene kuttes og tilpasses. 
Her skimtes truss rod gjennom halsforlengelsen 
Svanehalsskjøten i gitaren må tilpasses på nytt 
Nå kan gitaren strenges opp og testes. 
Nut tilpasses. 
Ilegget matcher ganske bra, gjør det ikke?